Jaar 2: studenten maken “klokhuis”-films

Vanaf 8 februari 2021 gaan tweedejaars in groepen van zes tot acht studenten samenhangend onderwijs ontwerpen. Iedere groep doet dat in samenwerking met een pilot-school.  Het resultaat van iedere ontwikkelgroep is een “klokhuis”-film met daaraan gekoppeld onderwijsactiviteiten (minimaal 3 uur) over ontwerpend leren en creativiteit. Daarvoor is onderzoek in de echte wereld en op bijzondere locaties nodig. Dus studenten gaan op pad, zoals op de foto: studenten uit een team interviewen bij Tennet een expert over de duurzame energievoorziening.

Dit thema, onderwijs ontwerpen, start op maandag 8 februari en de film moet klaar zijn op donderdag 4 maart 2021. In de stageweek (8-13 maart) kunnen de studenten dan de film en de onderwijsactiviteiten testen in hun eigen stageklas. Uiteraard gebeurt dat in samenspraak met de stagescholen.

Het ontworpen onderwijs moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • onderzoekend en ontwerpend leren staan centraal
  • er is ruime aandacht voor de creatieve vakken
  • het moet gaan over een maatschappelijk actueel thema (duurzame energie, waterkringloop, klimaatverandering, verantwoorde voeding etc.)

Verder is er heel veel vrijheid voor de studenten en de pilotscholen om te komen tot een arrangement dat aanspreekt en waarin kinderen gemotiveerd zijn om te leren: leren als spannend avontuur!

Toelichting Onderwijs Ontwerpen

We baseren ons bij het ontwerp van dit thema op de richtlijnen en doelen opgesteld door de curriculumontwikkelgroep, die rekening heeft gehouden met de landelijke kennisbasis Pabo. Dat betekent dat kunstzinnige vorming en ontwerpend leren stevig aan bod komen. Verdere ontwerp eisen zijn onder andere: binding, samenwerkend leren, als groep een samenhangend groot thema ontwerpen en daadwerkelijk uitvoeren, aansluiting bij de actuele ontwikkelingen in onderwijs(curriculum.nu) en maatschappij (duurzaamheid), actief leren (veel verantwoordelijkheid bij studenten), leren als spannend, indrukwekkend avontuur.

 We hopen dat te bereiken door studenten per groep (ca. 6 studenten) op en in samenwerking met enkele pilotscholen onderwijs rond een thema te laten ontwerpen en zo mogelijk te laten uitvoeren. Het proces dat de studenten doormaken is ook opgebouwd uit herkenbare fasen van een ontwerpcyclus: oriëntatie, input/onderzoek, ontwerp, materialisatie, uitvoering en presentatie.

 Er zal veel taakverdelend gewerkt (moeten) worden, en de resultaten zullen per groep verschillen. En natuurlijk hangt er veel af van de mogelijkheden op de scholen. Voor alle deelnemers ook een erg spannend proces!!